اصالة العدالة
13 بازدید
نقش: نویسنده
وضعیت چاپ : چاپ نشده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیّدنا محمّد و آله الطاهرین و اللعنة علی أعدائهم أجمعین. قال الله تبارک تعالی: یا أیّها الذین آمنوا إجتنبوا کثیراً من الظنّ إنّ بعض الظنّ إثم. [آیه ی 12 سوره ی حجرات.] و عن أبی عبدالله علیه السلام قال: قال امیرالمؤمنین [علیه السلام] فی کلامٍ له: ضَعْ أَمْرَ أَخِیکَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى یَأْتِیَکَ مِنْهُ مَا یَغْلِبُکَ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِیکَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَیْرِ مَحْمِلا. [أمالی الصدوق، ص 304، المجلس الخمسون]‏ فقهاء ما هنگام بحث از آیه ی نبأ، در منطوق آن فقط از عدم حجیّت قول فاسق سخن گفته اند و در مفهوم آن (عند القائلین به لها) فقط به نتیجه ی حجیّت خبر عادل رسیده اند. آن بزرگواران نه تنها از کنار خبر مجهول (با ترکیب مضاف و مضافٌ الیهی نه صفت و موصوفی) با حالت «مرّوا کراماً» رد شده اند بلکه با آن همان معامله ای کرده اند که با خبر فاسق کرده اند. بنابراین در نظر آنها خبر مجهول ملحق به خبر فاسق شده است. چنانکه در تقسیم خبر که از زمان علّامه رحمة الله علیه مشهور شد فرموده اند خبر ضعیف خبری است که راویان آن، مجهول باشند یا تضعیف شده باشند. هدف ما در این تحقیق اثبات حجیّت قول مجهول و در آوردن قول او از انزوای همجواری با قول فاسق و نشاندن آن بر کرسی پذیرش در کنار قول عادل و ثقه است. امیدواریم که نظر ما برچسب نظر افراطی به خود نگیرد، و مانند آن نظر تفریطی که حتی خبر واحد ثقه را حجّت نمی داند به دیوار فراموشی کوبیده نشود.